اخبار و مقالات, مقالات علمی و آموزشی

ارتباط تغذیه صحیح و آسیب ‌دیدگی ‌ورزشی

یکی از بارزترین مطالعات علمی-ورزشی، تغذیه ورزشکاران است. ارتباط تغذیه صحیح و آسیب ‌دیدگی ‌ورزشی و کسب اطلاعات به روز از جمله مواردی است که متاسفانه بسیاری از ورزشکاران از اهمیت آن غافل مانده‌اند.

ایرانفینا: هر ورزشکاری در طول دوران ورزشی، دچار آسیب دیدگی‌های جزیی و شدید می‌شود که شناخت ارتباط تغذیه صحیح و آسیب ‌دیدگی ‌ورزشی روند بهبودی را سریع‌تر می‌کند. در بهبود آسیب دیدگی‌های ناشی از ورزش، عوامل متعددی تاثیرگذار است که تغذیه یکی از مهمترین عوامل بوده البته تغذیه مناسب نقش موثر خود را بیشتر در دوران بازتوانی بعد از آسیب دیدگی ایفا می‌کند.

تأثیرات آسیب دیدگی به طور مستقیم بر روی ساختار عضلات و استخوان‌ها، استقامت، قدرت و انعطاف پذیری و عملکرد سیستم عروقی تنفسی نقش دارد.

در مطالعات علمی مشخص شده که زمان استراحت برای بهبود آسیب‌های مختلف نقش مهمی دارد. آسیب‌های جزیی حدود ۷ روز، آسیب‌های معمولی ۸ تا ۱۲ روز و آسیب‌های نسبتا شدید بیش از ۲۰ روز زمان برای استراحت نیاز دارد.

در بیشتر رشته‌های ورزشی دو جزء اصلی بدن یعنی استخوان‌ها و عضلات بیشتر از سایر اجزا دچار آسیب دیدگی می‌شود و داشتن اطلاعات در خصوص تغذیه صحیح و انجام کارهای مربوطه به بهبود آسیب دیدگی کمک شایانی می‌کند.

ارتباط تغذیه صحیح و آسیب ‌دیدگی ‌ورزشی

 

ارتباط تغذیه صحیح و آسیب ‌دیدگی ‌ورزشی را باهم بخوانیم:

*در آسیب‌های استخوانی نیاز بدن به کلسیم بیشتر است

ساختار اصلی استخوان‌ها، کلسیم است، برای بازسازی استخوان‌ها در زمان آسیب یا شکستگی استخوان‌ها ممکن است نیاز به کلسیم بیشتر باشد و با دریافت مناسب کلسیم از راه مواد غذایی می‌توان به این نیاز بدنی پاسخ مثبت داد.

البته این بدان معنی نیست که هر چه کلسیم بیشتری دریافت شود آسیب استخوانی سریع‌تر بهبود می‌یابد، بلکه در این دوران نیاز بدن به عنصر کلسیم نسبت به حالت عادی بیشتر شده و باید این نکته را مد نظر داشت.

در حالت طبیعی یک ورزشکار معمولی به طور متوسط روزانه نیاز به دریافت یک‌هزار میلی گرم کلسیم دارد که در دوران آسیب‌های استخوانی این نیاز به حدود یک‌هزار و ۳۰۰ میلی گرم در روز می‌رسد.

*مکمل کلسیم همراه با مکمل ویتامین D استفاده شود

برای بررسی ارتباط تغذیه صحیح و آسیب ‌دیدگی ‌ورزشی باید بدانیم وجود ویتامین D برای جذب بهتر کلسیم اثرگذار است. هر چند که بدن انسان با تابش نور آفتاب قادر به تولید ویتامین D است، اما در صورتی که با تشخیص پزشک ورزشی نیاز به مصرف مکمل کلسیم بود توصیه می‌شود که حتما مکمل کلسیم همراه با مکمل ویتامین D استفاده شود.

ورزشکاران باید توجه کنند که مکمل کلسیم زیرنظر پزشک مصرف شود، زیرا مصرف زیاد این مکمل‌ها به تنهایی باعث تسریع در بهبود آسیب دیدگی استخوان نمی‌شود، بلکه ممکن است باعث بروز مشکلات کلیوی و سنگ کلیه در افراد مستعد شود.

در بهبود آسیب‌های عضلانی تغذیه مناسب اثر بسیار زیادی دارد. تارهای عضلانی ساختاری پروتئینی دارد، در نتیجه برای بهبود و ترمیم این تارها، مصرف مواد غذایی پروتئینی کم چرب مثل شیر و لبنیات،‌ گوشت‌های کم چرب، مرغ و ماهی و تا حدودی سویا می‌تواند مؤثر باشد.

*سدیم و پتاسیم در بهبود آسیب‌های عضلانی مفید است

یکی دیگر از عوامل ارتباط تغذیه صحیح و آسیب ‌دیدگی ‌ورزشی ویتامین بی6 است. برای بهبود انقباضات عضلانی، ویتامین b6 می‌تواند مفید باشد.ویتامین b6 در بسیاری از مواد غذایی به ویژه در غذاهای پروتئینی وجود دارد، اما در صورت نیاز و برای بهبود سریع‌تر آسیب‌های عضلانی ممکن است نیاز به مصرف مکمل b6 باشد و این تشخیص برعهده پزشک ورزشی یا متخصص تغذیه است.

دریافت متعادل سدیم و پتاسیم نیز در بهبود آسیب‌های عضلانی می‌تواند مفید باشد‌. بهترین منبع سدیم، نمک است که توصیه می‌شود حدود ۲ تا ۳ گرم نمک روزانه استفاده شود، همچنین بهترین منبع پتاسیم موز است و توصیه می‌شود در صورت امکان روزانه یک عدد موز مصرف شود.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 4 =