اخبار و مقالات, مقالات علمی و آموزشی

بهترین سن یادگیری شنا برای کودکان چندسالگی است؟

سن یادگیری شنا برای کودکان چند سال است؟

ایرانفینا:  بارها این سوال در ذهن والدین مطرح می شود که بهترین سن یادگیری شنا برای کودکان چندسالگی است؟ شاید آن ها دنبال این جواب هستند:” از همان نوزادی”؛ اما پاسخ درست چیست؟ 

مقدمه

قبل از پرداختن به این موضوع که آیا نوزادان شنا را یاد میگیرند یا خیر ابتدا باید با واژه یادگیری بیشتر آشنا شویم. جامع ترین تعریف از یادگیری توسط گیمبل ارائه شده است. او یادگیری را تغییرات نسبتاً پایدار در توان رفتاری فرد می داند که نتیجه تجربه و تمرین است.  بیایید مؤلفه های یادگیری را با دقت بیشتری بررسی کنیم. نخست اینکه یادگیری باید همواره قابل انتقال به رفتار مشاهده پذیر باشد. در واقع یادگیرنده قادر به انجام کاری خواهد بود که پیش از یادگیری نمی توانست آن را انجام دهد.

دوم اینکه این تغییر رفتاری نسبتاً پایدار است، یعنی نه موقتی است و نه ثابت.

سوم، تغییر در رفتار الزاماً نباید بلافاصله بعد از تجربه یادگیری رخ دهد. چهارم، تغییر در رفتار از تجربه یا تمرین ناشی می شود و پنجم اینکه تجربه یا تمرین باید تقویت شود. حرکت نوزاد در آب کدامیک از مؤلفه های بالا را همراه دارد؟ قطغاً هیچ کدام.

وقتی که شخصی حرکتی را انجام می دهد و حرکت او هیچ یک از مشخصه های یاد گیری را در خود ندارد می توانیم بگوییم که شخص صرفاً اجرا می کند و یاد نگرفته است. از طرف دیگر مهارت های شنا نیازمند توانایی عضلات برای انجام آن ها می باشد که نوزادان این توانایی را برای انجام مهارت ها ندارند.

اکنون سؤال اینجاست که حرکت نوزاد که شبیه شناکردن در آب است به چه علت اتفاق می افتد؟ این مسئله به تئوری چالش باز می گردد. نوزاد مدتی بین ۷ تا ۹ ماه را در یک فضای آبی در شکم مادر طی می کند. تحقیقات نشان داده که نوزادان به علت زندگی در این محیط آبی، رفلکسی را همراه دارند که باعث انجام حرکاتی شبیه شناکردن می شود. همانطور که ذکر شد این حرکات رفلکس یا بازتاب هستند یعنی غیر ارادی بوده و باید قبل از ۱۴ ماهگی ازبین بروند و اگر از بین نروند نشان دهنده اخلال در سیستم عصبی مرکزی می باشد.

 

 

سن  شروع یادگیری شنا

 

هرچند نمی توان به طور دقیق گفت که زمان یادگیری چه سنی است. در واقع مسئله مهم اصل تفاوت های فردی است که باعث می شود یک فرد دیرتر و یا یک فرد زودتر از موعد مقرر مهارت را فرا بگیرد. معمولاً و نه دقیقاً کودکان این قابلیت را دارند تا از سن ۶ سالگی به بعد مهارت ها را یاد بگیرند. باز هم متذکر می شوم که این سن تقریبی است و ممکن است یادگیری زودتر و یا دیر تر از آن اتفاق بیافتد.

مهارت های پیشنهادی برای نوزادان در آب


اگر چه با توجه به مطالب یاد شده مشخص شد که درنوزادان یادگیری حاصل نمی شود اما مربیان می توانند از مهارت هایی در آب استفاده کنند که باعث تقویت ویژگی های زیست حرکتی در نوزادان شده و یادگیری نوزادان را در سنین بالاترتسهیل کند. پیشنهاد می گردد کلیه مهارت ها بازی محور باشند و در خلال بازی حرکت های شنا را شبیه سازی کنند.

به عنوان مثال شنای سگی یکی از مهارت های بسیار مؤثر در تقویت قابلیت های زیست حرکتی در نوزادان و کودکان می باشد. بچه ها با این حرکت متوجه می شوند که برای حرکت و جلو رفتن در آب باید با قسمتی از دست خود آب را همچون یک پارو به سمت عقب روانه کنند ضمن اینکه این حرکت بسیار مفرح است.

 والدین باید بدانند که کودک دلبندشان برای یادگیری یک مهارت حرکتی باید آمادگی کامل ذهنی و جسمی را دارا باشد. بسیار دیده می شود که والدین برای حضور کودکان ۶ یا ۷ ساله در تمرین های فشرده طوری جدیت به خرج می دهند که گویی این کودک هم اکنون باید در یک رقابت بزرگ همچون المپیک شرکت نماید. اگر کودکان قابلیت های زیست حرکتی خود را قبل از سن بلوغ افزایش نداده و به تمرین های سخت بپردازند خیلی زودتر از موعد مقرر به سقف فیزیولوژیک خود رسیده و به زبان ساده تراز ورزش خداحافظی می کنند و بعضاً با مشکلات روانی متعدد روبرو خواهند شد. به قول پدر علم تمرین دنیا پروفسور تئودور بومپا ” بگذارید بچه ها بچگی کنند زیرا زمان زیادی برای بزرگسال بودن دارند”.

 
 

نگارنده ایمان رحیمی

 

مطالب دیگر...

مهدی آذرم/ مربی شنا

مهدی آذرم مربی شنا از تبریز از جوانان با دانش در بحث آموزش تضمینی شنا و رشته های سه گانه در استان آذربایجان شرقی است.

Read More »

امید حدیقی/ مربی شیرجه

امید حدیقی مربی شیرجه بین المللی از تهران و رئیس کمیته فنی شیرجه کشور و عضو کمیته فنی شیرجه کنفدراسیون شنای آسیا از سال 2017 تا کنون است.

Read More »

نیلوفر طهرانی/ مربی شنا

نیلوفر طهرانی مربی شنا از مشهد با سابقه نزدیک به یک دهه در امر مربیگری و نجات غریق یکی از مربیان کارآزموده و محبوب در استان خراسان رضوی است.

Read More »
شهنام نظرپور مربی شیرجه

شهنام نظرپور/ مربی شیرجه

شهنام نظرپور مربی شیرجه فعال در استانهای تهران و کرمانشاه است که پس از دوران موفق ورزشی اش حالا به امر آموزش شیرجه، ژیمناستیک و ترامپولین به جوانان مشغول است.

Read More »

آنگینه غازاریان/ مربی شنا

آنگینه غازاریان مربی شنا، مدرس نجات غریق رسمی فدراسیون از استان اصفهان، دارای مدرک بین المللی از شهر بارسلونا با موضوع بیومکانیک و تجزيه و تحليل ٤ شنا است.

Read More »

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 10 =