اخبار و مقالات, مقالات علمی و آموزشی

شنا کنید تا رهبر خوبی شوید

شاید این جمله در نگاه اول عجیب بنظر برسد: شنا کنید تا رهبر خوبی شوید؛ اما باید بدانید سلامتی و تناسب اندام تنها فواید شنا کردن و رفتن به استخر نیست.

ایرانفینا: ما به دلایل مختلفی از جمله مراقبت در برابر خطرات احتمالی غرق شدن و رسیدن به تناسب اندام فرزندانمان را برای کلاس شنا ثبت نام میکنیم. اما در کنار این موارد اثرات جانبی گاه مثبت و منفی هم عاید شناگران میشود. موارد منفی ازجمله تغییر رنگ مو به واسطه کلر، شتسشوی متوالی حوله و لباس شنا و حتی اشتهای زیادی که برای خانواده‌ها خیلی خوشایند نیست در کنار برخی اثرات جانبی مثبت قرار دارد.

شنا کنید تا رهبر خوبی شوید؛ اما چطور این دو موضوع به هم ارتباط دارد؟

اثرات مثبتی مثل یادگیری مدیریت زمان، پشتکار، فروتنی، احترام، تنظیم رسیدن به هدف و موراد دیگر شنا را از دیگر ورزش‌ها متمایز کرده است. مهم نیست در استخر و تیم شنا چه وظیفه ای داریم، چه بعنوان کاپیتان تیم، چه بعنوان مربی شنای نوآموزان، چه برنامه نویس اعضای تیم و چه حتی یک هم تیمی خوب میتوانیم موقعیت‌های رهبری را در جایجای استخر ببینیم.

باهم پنج صفت رهبری درگیر در شنا را بررسی میکنیم:

 

یک- اعتماد به نفس

کسب مهارت در تکنیک‌های جدید، شرکت در مسابقات مختلف و هماهنگی بین تکالیف مدرسه و یک سال برنامه‌ریزی فشرده تمرینات شنا باعث ایجاد اعتماد به نفس (از موارد بسیار مهم در رهبری) میشود. اعتماد ه نفس از اینکه همه گواهی شرکت در مسابقه را بگیرند حاصل نمیشود. تجلی خاصی در شناگران است که دیگران نمیتوانند لمسش کنند.

 

دو- شخصیت

شناگران نقاط ضعف و قوت خودشان را میشناسند. آنها میدانند اگر در یک تمرین سخت از زیر کار در بروند نتیجه‌اش چه میشود. نتایج بر اساس زمان و رکورد سنجیده میشود. شنا ورزش سنگینی است که در آن بهانه جایی ندارد و شخصیت از نکات کلیدی است.

 

سه- رقابت

رقابت برای شناگران هم یک رویه هرروزه است و هم در روز مسابقات بزرگ تکرار میشود. رقابت نیروی انگیزشی و پیش‌برنده‌ای است که انسان را به بهتر بودن و رفتن به سمت به اهداف مهم هدایت میکند. رهبران افراد شدیدا رقابتی هستند که همواره به بردن فکر میکنند.

 

چهار- کار گروهی

بارها از والدینی که فرزندانشان فوتبال یا ولیبال کار میکنند شنیده‌ایم که شنا یک ورزش انفرادی است و خوی ورزش گروهی در این رشته نیست. از این عزیزان باید پرسید آیا مسابقات المپیک و هیجان هم‌تیمی‌های هر شناگر بعد از موفقیت در رشته های انفرادی را ندیده‌اند؟ هنگام تمرین شنا و در استخر موارد درگیرکننده کار گروهی پرشمارند. علاوه بر حضور در ماده های تیمی و شرکت شناگر در مسابقات و اخذ رتبه تیمی، مواردی چون کار کنار هم‌تیمی‌ها و تشویق آنها هم از مصادیق کار گروهی است.

پنج- احترام

فرزندان ما در جریان شنا کردن احترام گذاشتن به مربی، هم تیمی‌ها و سیستم را یاد می‌گیرند. این ورزشی است که بچه‌ها بدلیل استعداد، سخت‌کوشی و موفقیت به هم احترام می‌گذارند.

 

بچه های شما چه ویژگی های رهبری دیگری، در استخر یاد می‌گیرند؟

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + یک =