سایر اخبار

راه‌های تربیت یک قهرمان المپیک از زبان مادر مایکل فلپس

 

 

بارها از مادر مایکل فلپس (پرافتخارترین ورزش تاریخ المپیک) رمز  و راز تربیت یک قهرمان المپیک را پرسیده‌اند و او همیشه یک جواب ساده داشته است: “والدین به نقش پدر یا مادری خود بپردازند، مربیان مربیگری کنند و شناگران هم شنا.”

 

ایرانفینا: دِبی در تمامی مسابقات المپیکی مایکل فلپس حضور داشته است. خواهر و اخیرا همسر و پسر او نیز همیشه او را همراهی کرده‌اند. خانواده فلپس را همیشه در سکوی تماشاچیان با استرس فراوان و درحال فریاد کشیدن و اشک ریختن برای موفقیت این اسطوره دیده‌ایم.

مادر مایکل از اولین رکوردشکنی این ورزشکار در سال ۲۰۰۱ در توکیو ژاپن کنارش بوده است. طبیعتا او در جریان قهرمانی خارق‌العاده فلپس در پکن هم آنجا بود و در قاب تصاویر المپیک‌های لندن و ریو نیز همواره شاهد حضور او بوده‌ایم. دبی بعنوان یک مادر تنها، یک قهرمان بینظیر و دو دختر را بزرگ کرد. مایکل کوچکترین فرزند خانواده در کودکی و در استخر محل تمرین خواهرش در بالتیمور به شنا روی آورد و همانجا هم مسیر درخشش را با مربی افسانه‌ای آمریکا باب بومن آغاز کرد.

قبل از شروع المپیک پکن که مایکل در آن به لطف کسب ۸ نشان طلا تاریخ ساز شد از مادرش در رابطه با نقش والدین در موفقیت ورزشی فرزندان سوال کردند. جواب او به این شکل بود:

 

برای من تفکیک مربی، خانواده و ورزشکار از هم بسیار ساده است. هرکدام نقش خودشان را دارند. اگر همین الان ۲۰۰میلیون دلار به من بدهید تا تمام رکوردشکنی های مایکل در شنای پروانه را برایتان از بر بگویم نخواهم توانست. اما با این حال والدین رقبای مایکل به سادگی از پس این کار بر می‌آیند. من درگیر این موارد نمیشوم. من با مایکل بعنوان مادرش صحبت میکنم.”

 

تصورش برای شما سخت نیست که به این موضوع فکر کنید تا به امروز چندبار از مادر مایکل فلپس راز موفقیتش را پرسیده‌اند. سوالاتی از این دست:

او چکار کرده است؟

در چه سنی استعداد مایکل کشف شد؟

چه زمانی فهمید مایکل میتواند به یک قهرمان تبدیل شود؟

 

حالا نصیحت دبی در اینباره چیست؟

” والدین فقط کافیست سخت نگیرند. بدانند که ایجاد توقعات، خصوصا انواع غیرواقعی آن کمکی نمیکند. خودتان را جای آنها بگذارید. آیا در زندگی خودتان همه چیز طبق برنامه‌ریزی‌هایتان پیش میرود؟ مثلا خیلی راحت مدیرعامل شرکتتان میشوید؟ برای بچه‌ها هم همین است. مسیر پیشرفتشان به یکباره آن چیز که باید نمیشود و طبیعی هم هست. شاید تا ده‌ها سال مایکل فلپس دیگری متولد نشود. البته من از بسیاری والدین شنیده‌ام که فرزندشان همان مسیر مایکل را میرود.”

 

برگرفته از وبسایت swimswam

 

انتهای پیام

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 13 =