اخبار و مقالات, سایر اخبار

مردی که اسطوره‌اش را شکست…

مردی که اسطوره‌اش را شکست داد را میشناسید؟ در المپیک ریو ۲۰۱۶ یک سنگاپوری برای نخستین بار در تاریخ ورزش کشورش به طلای المپیک رسید. سنگاپوری که تا پیش از ریو ۲۰۱۶ نتوانسته بود در المپیک مدالی کسب کند در ۱۰۰متر پروانه مردان اتفاقی را رقم زد که شاید هرگز از یادها نرود.

ایرانفینا: رشته پروانه سال‌ها در سلطه مایکل فلپس افسانه ای بود. او که در المپیک ۲۰۱۶ بدنبال جاودانگی بیشتر برای آخرین بار به آب میزد در ماده تخصصی خودش غافلگیر شد. پیش از شروع فینال رقابت بین سه رقیب قدیمی بود: مایکل فلپس، چد لکلاس و لزلوچه. اما نتیجه به گونه‌ای دیگر رقم خورد.

از نخستین لحظه استارت همه آگاه شدند که دوره طلایی فلپس و دوستانش گذشته است. به هنگام شروع مسابقه یک جوان ۲۰ ساله سنگاپوری فاصله اش را با همه زیاد کرد. در آن مسابقه یک طلا به آن جوان ناشناخته رسید و سه نقره بین رقبای قدیمی تقسیم شد.

بی‌درنگ پس از پایان مسابقه نام این ورزشکار تاریخ ساز سنگاپوری به یکی از بیشترین عناوین سرچ شده در گوگل تبدیل شد. مردی که اسطوره‌اش را شکست داد حالا در صدر اخبار است.

 

 

اما واقعا جوزف اسکولینگ که بود؟

جوزف، فرزند مِی و کالین اسکولینگ و متولد ۲۶ خرداد ۱۳۷۴ است. او که از یک خانواده ورزشی می‌‎آمد دوران تحصیل ابتدایی‌اش را در کشور خود سپری کرد و شنا را از همان سنین کودکی آموخت. وقتی تیم شنای آمریکا در راه حضور در المپیک ۲۰۰۸ پکن به چین سفر کرده بود این ورزشکار کم سن و سال شانس انداختن یک عکس یادگاری با مایکل فلپس را پیدا کرد. عکسی که پس از گذشت ۹ سال به یکی از پربازدیدترین عکس‌های سال ۲۰۱۶ تبدیل شد.

اسکولینگ در ادامه مسیر درسی و ورزشی‌اش در سن ۱۴ سالگی به آمریکا سفر کرد و دوره دبیرستانش را آنجا گذراند. در ادامه وارد دانشگاه تگزاس شد تا آینده درخشانش رسما آغاز شود.

او از همان سنین زیرنظر مربیان برجسته آمریکایی تمرین کرد و به سرعت به‌عنوان یک شناگر حرفه ای در جهان ورزش شناخته شد. توانایی و سرعت پیشرفت او در شنا به گونه ای بود که در المپیک ۲۰۱۲ لندن و در سن ۱۶ سالگی رکورد ورودی A 200متر پروانه را بدست آورد اما در روز مسابقه عملکرد خوبی نداشت و نتوانست به مرحله نیمه نهایی برسد.

هرچقدر نام اسکولینگ برای جهانیان ناشناخته بود دوستداران شنا و اهالی فن در آمریکا او را به خوبی می‌شناختند. دانشجوی دانشگاه تگزاس در مسابقات دانشجویی همواره عملکرد خیره کننده ای داشت و امان از نام‌های شناخته شده ماده پروانه در آمریکا بریده بود.

تلاش‌های مستمر او در مسابقات دانشجویی و داخلی آمریکا و بهره بردن از دانش روز مربیان این کشور منجر به کاهش رکورد و درنتیجه کسب سهمیه A در ۱۰۰متر پروانه المپیک شد. مسابقه‌ای که اسکولینگ شانس آن را داشت تا کنار الگوی ورزشی‌اش به آب بزند. اتفاقی که افتاد و اسکولینگ با درخشش در مراحل مقدماتی و نیمه نهایی حریف بزرگان این رشته در فینال شد.

مسابقه فینال از همان لحظه استارت تکلیفش مشخص بود. اسکولینگ با زمان عکس‌العمل و شنای درخشانش مدال طلایش را قطعی کرده بود و نامداران شنای پروانه جهان باید برای نشان نقره می‌جنگیدند. وقتی همه شناگران دیوار پایانی استخر را لمس کردند دیگر همه چیز مشخص شده بود. جوان ۲۰ ساله ناشناس سنگاپوری به نخستین طلای تاریخ کشورش در المپیک رسیده بود و برای اولین بار سه نفر دوم در این ماده دوم شدند.

این همه اتفاقات نبود و اسکولینگ علاوه بر کسب نشان طلای این ماده رکورد تاریخی فلپس در المپیک را هم شکسته بود. شاید تصمیم مایکل فلپس برای خداحافظی قطعی در پایان همین مسابقه گرفته شد.

جوزف اسکولینگ جوان پس از کسب این نشان بزرگترین جایزه تاریخ را هم برای کسب طلای المپیک گرفت. ۷۵۰٫۰۰۰دلار جایزه‌ای بود که سنگاپوری‌ها برای طلای المپیک اختصاص داده بودند. شاید خود آنها هم فکر نمی‌کردند ورزشکاری در ریو ۲۰۱۶ چنین عملکرد درخشانی داشته باشد.

مردی که اسطوره اش را شکست داد

مردی که اسطوره اش را شکست داد


پس از پایان رقابت‌های ریو ۲۰۱۶ یک سوال مطرح می‌شود
:
آیا این یک درخشش لحظه‌ای بود و اسکولینگ در جهان ورزش به خواسته‌هایش رسیده یا دوران جدیدی در شنای پروانه آغاز شده است؟

پاسخ به این سوال کار چندان ساده ای نیست. باید روزگار بگذرد و مسابقات تازه تر همه چیز را روشن کند. درحال حاضر این ورزشکار سنگاپوری زیر نظر بهترین مربیان آمریکایی و در دانشگاه تگزاس به شنا کردن ادامه می‌دهد و امیدوار است روزی رکورد جهان را در ۱۰۰متر پروانه بشکند. رکوردی که سال‌هاست دست نخورده باقی مانده است…

 

 

بهترین زمان‌های ثبت شده در ۱۰۰متر پروانه (تا المپیک 2016):

  1. مایکل فلپس از آمریکا- ۴۹٫۸۲ (مسابقات قهرمانی جهان فینا ۲۰۰۹)
  2. میلوراد کاویچ از صربستان- ۴۹٫۹۵ (مسابقات قهرمانی جهان فینا ۲۰۰۹)
  3. جوزف اسکولینگ از سنگاپور- ۵۰٫۳۹ (المپیک ریو ۲۰۱۶ رکورد المپیک)

 

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 2 =