اخبار و مقالات, مقالات علمی و آموزشی

شنا، راهی برای کاهش فشار خون

ورزش شنا در کنار فواید زیادی دارد راه مناسبی برای کم کردن فشار خون است. باهم شنا، راهی برای کاهش فشار خون را بررسی کنیم.

ایرانفینا: ورزش شنا فواید بسیار زیادی دارد و تحقیقاتی که در گذشته انجام شده گواهی برای تایید این مساله است. افراد مسنی که ورزش زیادی نمی‌کنند و فشار خون‌شان در حال بالا رفتن است باید در نظر بگیرند که شنا، راهی برای کاهش فشار خون است.

این نتیجه‌ تحقیقاتی است که در آمریکا بر روی تعدادی از افراد بالای ۵۰ سال که ورزش نمی‌کنند انجام شده و در مجله آمریکایی تخصصی قلب به چاپ رسیده است.

علاوه بر اینکه شنا، راهی برای کاهش فشار خون است این رشته، ورزشی ایده‌آل برای افراد مسن تر است، زیرا بدن در آب وزن کمتری دارد و بیش از حد گرم نمی‌شود. با این وجود اطلاعات کمی راجع به فواید دیگر شنا از جمله تأثیرات آن بر قلب و عروق و فشار خون در دسترس است.

محققان دانشگاه تگزاس دریافتند که ۱۲ هفته‌ شنا کردن باعث کاهش فشار خون می‌شود و کارایی عروق را بالا می‌برد. این فواید بیشتر در کسانی که ورزش نمی‌کنند و فشار خون‌شان در حدی است که سلامتی شان را در معرض خطر قرار داده، دیده می‌شود.

شنا، راهی برای کاهش فشار خون

 

در این تحقیقات ۴۳ نفر که بالای ۵۰ سال سن داشتند و ورزش نمی‌کردند مورد بررسی قرار گرفتند. این افراد کمی فشار خون داشتند و تحت درمان نیز نبودند، به طور تصادفی بعضی از این افراد ۱۲ هفته‌ به شنا پرداختند و بعضی از آنها ۱۲ هفته‌ ورزش‌های مراقبه‌ای انجام دادند. پارامترهایی از جمله قد، وزن، چربی بدن، فشار خون، کارایی عروق، کلسترول و قند خون این افراد قبل از شروع برنامه ورزشی اندازه گیری شد، قبل از ۱۲ هفته‌ ورزش تفاوت چندانی بین این دو گروه افراد نبود.

جرم بدن، چربی بدن و میزان قند و کلسترول خون این افراد در این ۱۲ هفته‌ تغییری نداشت. با این وجود، محققان متوجه شدند که فشار خون این افراد از ۱۳۱ میلی متر جیوه به ۱۲۲ میلی متر جیوه کاهش یافت، ۱۲۰ میلی متر جیوه ایده‌آل برای سلامتی است.

همچنین تغییراتی در کارایی عروق این افراد ایجاد شد، مثلا سفتی عروق آنها کمتر باشد. محققان می گویند ورزش شنا ۲۱ درصد کارایی عروق را افزایش می‌دهد. ورزش شنا تاثیرات بسیار خوبی بر روی افراد مسن‌تر دارد./

 

انتهای پیام

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 15 =