اخبار و مقالات, مقالات علمی و آموزشی

یوگا در آب چیست و چه مزایایی دارد؟

یوگا در آب یکی از ورزش هایی است به تازگی در بسیاری از استخرها و مراکز آب درمانی ارائه می شود اما بسیاری نمی دانند که واقعا یوگا در آب چیست و چه مزایایی دارد؟

 

ایرانفینا: یوگا در آب به زبانی ساده تر انجام دادن تمرین های سنتی یوگا، درون آب است. آب درمانی هم گفته شده است. واژه Yoga در اصل از واژهٔ هندی “یوج ” که در زبان سانسکریت معنی یک پارچه سازی و یگانگی است، گرفته شده است.

فرانسوا باربیرا فرید من آن در انگلیس راه اندازی کرد. فرید من یک مدیکال آنتروپولوجیست، مدرس و پژوهش گر دانشگاه کمبریج مربی و درمانگر دوره دیده ی یوگا و  بنیان گزار آکوا یوگا و نیز” برث لایت” است. او از میزبان خود در پروی آمازون الهام گرفت و یک سبک یونیک و یگانه ای از یوگا را ، با حرکت ها و تمرین های یوگا، خنثاسازی و ریلاکسیشن (آرام سازی)به کار گرفت تا زنان آبستن و آن هایی که به تازگی زایمان کرده اند بتوانند از آرامش و هم گونی آن، برای گذرانی آسوده تر و داشتن روندی بهتر بهره ببرند.

داشتن زمینه و آمادگی پیشین خانم «فریدمن» در شنای رقابتی و مربی گری یوگا، به او کمک کرد تا برنامه های پایه ای را برای نمایش آبی و یوگا در آب،برای  نوزادان نیزگسترش دهد!

سرانجام در سال۲۰۰۰؛یعنی ۱۴ سال پس از نخستین کلاس های غیر رسمی کمبریج، او آکوا یوگای برث لایت را ثبت کرد. هم اکنون درآلمان آمریکا و استرالیا هم، مربی های آموزش دیده و دارای گواهی نامه ای هستند که ماماهای امروزی هم ،بخشی از آن به شمار می روند.

آکوا یوگای پری ناتال برای زنان باردار و هم چنین دوره هایی ویژه برای زنان باردار و همسر و نیز دوره ی پس از زایمان که برای مادر و نوزاد و حتا دوره ی خانوادگی یعنی پدر و مادر و نوزاد نیز یافت می شود که بسیاری از زوج ها، از دوران بارداری در آن شرکت کرده و پس از زایمان نیز، نوزاد شان به آن ها می پیوندد.

یک دامنه وسیع حرکت ها در آب می تواند در یک مدت زمان نسبتا کوتاه ۳۰ دقیقه ای، تازگی و انرژی زایی را به همراه آورد. ورزش ها و نرمش های آبی، روی عوامل مهمی مانند توان انعطاف  عضله قوی ماندن در دوران بارداری وایجاد آرامش، نقش دارند. آکوا یوگا، نه تنها برای زنان باردار بلکه برای افراد دچاردیابت استئوپوروز و دردهای پشت و… چاره سازاست. به دلیل سودمندی های آن، حتا برای زنان بارداری که شنا و یوگا بلد نیستند(سودهایی مانند کمک به تناسب اندام،  تنفس عمیق، سبک سازی و … ) سبب شده تا پس از زایمان هم ادامه داشته باشد.

در مامایی مدرن، آکوا یوگا معمولا از هفته ۱۶ بارداری آغاز می شود و تا ۶ هفته پس از زایمان نیزادامه می یابد. آکوا یوگا در بارداری همه ی سود مندی های یوگا در خشکی، مانند هماهنگی روح و روان، با جسم و نیز بهبود قدرت و توان کشسانی عضله ها و کاستن از فشارهای جسمی و روحی را در بر دارد و انجام دادن یوگا در آب، سودمندی های دیگری را به آن می افزاید:

 

 

آب  مانند یک سپر ایمنی در برابر کشیدگی و دیگر آسیب هایی که ممکن است در خشکی پیش آیند، رفتار می کند. از سائیدگی های  پوست در تماس با سطوح کاسته می شود. حرکت دست ها و پاها در آی ساده تر است و هم چنین احتمال آسیب رسیدن به مفصل ها نیز کم می شود.

سودمندی های آکوایوگای پری ناتال

سودمندی های درانگیزشی یا هیجانی و عاطفی

رها سازی تنش ها و آرامش دهندگی و احساس سبکی که حس ارتباطی بهتری را برای زن باردار ایجاد می کند.

سرحال بودن و خوبی و کاهش احساس ترس و اضطراب

سودمندهی های بدنی

باز کردن لگن (در آمادگی برای زایمان) افزایش گردش خون وستون فقرات و مفصل ها را هم تراز و قابل انعطاف نگه می دارد.

با افزایش گردش خون، توزیع اکسیژن به بافت ها نیز افزایش می یابد.

نفس عمیق به آرام شدن عضله های دچار تنش در اثر فعالیت روزانه کمک می نماید.

با حفظ کشش و هم ترازی ستون فقرات در پیش گیری و تسکین دردهای پشت، نقش دارد.

تقویت و توان در کنترل گرفتن عضلات؛ بویژه شکم و کف لگن که در مامایی اهمیت دارند.

گسترش و بهبود تنفس و ….

آکوا یوگا یکی از ملایم ترین و در عین حال موثرترین انواع ورزش آبی است که از شناوری و معلق ماندن در آب و نیز کشش در عمق و آرام سازی بهره می برد و ظرفیت تنفسی را بدون تقلا و فشار بالا می برد تا  بتوانندهم زمان آرام سازی و کشش داشته باشند. اگر چه بیشتر وقت ها تمرین ها آن بسیار ساده هستند ، اما این ورزش تاثیری شگرف بر توان کشسانی و انعطافی عضله های لگن دارند. نوعی آماده سازی برای زایمان هم به شمار می رود.

 

انتهای پیام

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 9 =