اخبار و مقالات, مقالات علمی و آموزشی

تقویت سیستم ایمنی بدن با شنا

شنا بهترین فعالیت ورزشی برای ورزشکاران آماتور جهت تنظیم سیستم‌ فیزیولوژیکی بدن آن‌ها در فصل گرماست و تقویت سیستم‌ ایمنی بدن با شنا به خوبی حاصل میشود.

ایرانفینا: عواملی همچون گرما، سرما و ارتفاع از جمله عواملی هستند که سبب به هم خوردگی تعادل ورزشکار و سیستم‌ فیزیولوژیکی از جمله قلب، عروق، هورمون‌ها و مایعات بدن می‌شود. بنابراین یک ورزشکار حرفه‌ای برای این که تحت تاثیر شرایط محیط قرار نگیرد باید بتواند سیستم‌ فیزیولوژیکی خود را با محیط وفق دهد تا دچار افت عملکرد نشود، چراکه تقویت سیستم ایمنی بدن با شنا نیز ممکن میشود.

شنا چون کالری زیادی را در بدن می‌سوزاند، برای تقویت سیستم‌ ایمنی بدن، ورزش مناسبی است به شرط این که ورزشکار پس از شنا مراقب سیستم‌ ایمنی خود باشد که اختلالی در آن ایجاد نشود.

یکی از تأثیرات شرایط جوی بر عملکرد ورزشکار به ویژه در فصل تابستان از دست دادن آب بدن در جریان تمرینات و مسابقات است. ورزشکار برای این که بتواند به عارضه دهیدراته شدن بدن دچار نشود باید با کنترل و مدیریت درست آب بدن شرایطی ایجاد کند که در هر زمان بتواند در مسابقات و تمرینات شرکت کند بدون این که آسیبی متوجه بدنش شود. به همین منظور یک ورزشکار حرفه‌ای باید نسبت به هر محیطی تجربه لازم را کسب کرده باشد تا سیستم‌ بدن خود را با شرایط محیط سازگار دهد.

اگر ورزشکاری شرایط مختلف آب و هوایی را تجربه نکرده باشد و در هر فصلی از سال در شرایط مسابقه قرار بگیرد بدون شک سیستم‌ ایمنی وی مختل خواهد شد و کارایی لازم را برای حضور در مسابقات نخواهد داشت.

تقویت سیستم ایمنی بدن با شنا

 

زمانی که یک ورزشکار تمرینات خود را در هوای گرم انجام می‌دهد چون حجم زیادی از خون را آب تشکیل می‌دهد با از دست دادن آب بدنش بازگشت خون به سمت قلب و به ویژه عضلات به انرژی بیشتری نیاز دارد، در نتیجه‌ وقتی این انرژی تأمین نشود خون نیز به اندازه کافی به عضلات نمی رسد و همین مساله کارایی عضله ورزشکار را به حداقل می‌رساند و تقویت سیستم ایمنی بدن با شنا حاصل نمیشود.

یک ورزشکار حرفه‌ای برای این که دچار افت عملکرد در جریان تمرینات و مسابقات نشود، باید از نوشیدنی‌های ورزشی به جای آب استفاده کند تا اثرات زیانباری ناشی از کم آبی را به حداقل برساند.

همچنین یک ورزشکار آماتور قبل از شروع هر فعالیت ورزشی باید سیستم‌ ایمنی بدن خود را از لحاظ پزشکی مورد بررسی قرار دهد و پس از اطمینان حاصل پیدا کردن از سیستم‌ قلب، عروق و سایر موارد فعالیت ورزشی و تمرینات خود را با شدت و حجم کم با سه جلسه در هفته‌ و به مدت نیم ساعت شروع کند و به مرور زمان بر سرعت تمرینات خود بیفزاید تا آرام آرام بدنش با شرایط تمرینات سخت وفق پیدا کند. با رعایت این موارد تقویت سیستم ایمنی بدن با شنا ممکن میشود/

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + ده =