سایر اخبار

چطور سریعتر شنا کنیم؟

همه ما بدنبال راه حلی برای پاسخ به این سوال هستیم: چطور سریعتر شنا کنیم؟ شاید جواب ساده این است که بیشتر در استخر تمرین کنید! اما این راه حل برای کسانی که تمرینات مستمر و بدون وقفه‌ای دارند و درکنارش هم به کار، تحصیل و شغل تمام وقت مشغولند خیلی شدنی نیست.

ایرانفینا: اگر مختصر بگویم؛ ساده ترین راه برای سریعتر شنا کردن بهتر شنا کردن است. در این مطلب چند روش ساده برای بهبود کیفیت شنا و در نتیجه سریعتر شنا کردن را با هم میخوانیم:

۱۲۲۷۰۱۸۲_۷-things-you-should-know-about-alexander_734bc34a_m

  • با تماشای بزرگان روش شنا کردنتان را نهادینه کنید

بدون شک برخی برنامه ها و نقش مربی در بهبود مستمر عملکرد یک شناگر تأثیرگذار است. اما عامل دیگری که نقش مهمی ایفا میکند، این واقعیت است که موفقیت از موفقیت می‌روید. شناگران جوان در باشگاه دوستان موفق خود یا ملی پوشان کشورشان را میبینند و میتوانند از آنها در بهتر شنا کردن الگو بگیرند.

البته شاید برای چون منی که تنها با دوستی که ۱۰۰متر را در ۲دقیقه شنا میکند تمرین میکنم این موضوع خیلی اتفاق نیفتد اما نگاه به شنای بزرگان جهان میتواند همین تاثیر را داشته باشد. به طور کلی نیازی نیست همه چیز را خودتان کشف کنید. نکات زیادی در شنای شناگران مطرح قابل یادگیری است. میتوانید بجای تماشای کلیپ گربه های خانگی و عکس از شام دوستان و آشنایان سری به ویدئوهای به یادماندنی جهان شنا بزنید و مثلا یک روز از زندگی آدام پیتی را مرور کنید و با تماشای فیلم های رکوردشکنی ها در مسابقات جهانی و المپیک در اینستاگرام و تلگرام ما نکات ریز و تخصصی را آموزش ببینید.

اینبار که به تمرین میروید در تبلت و گوشی‌هایتان فیلم های هیجان انگیز شنای قهرمانی را ذخیره کنید و قبل از تمرین آن را ببینید. اینکار علاوه بر ایجاد تصویر ذهنی درست از یک شنای با کیفیت، باعث انگیزه شده و سطح آدرنالین خون را پیش از تمرین بالا میبرد.

 

  • با نوشتن تمرینات خودتان سریعتر شنا کنید

ایده نوشتن تمرینات توسط خودتان ممکن است کمی سخت بنظر بیاید. حتی تصور اینکه شب خسته از مدرسه، دانشگاه و یا سرکار آمده اید و تازه میخواهید شروع به نوشتن برنامه کنید کمی آزاردهنده است. اما مطمئن باشید اگر حساب کارتان دستتان باشد نتیجه‌اش بهتر خواهد شد. راه آسان و تأثیرگذاری برای قانون مدار کردن خودتان است. با این روش نمایی از کاری که انجام میدهید، نقاط ضعف و قوت و مسیر پیشرفتتان را خواهید شناخت.

 

  • از اینکه بهترین تجهیزات را در اختیاز ندارید نگران نشوید. در اصل به آنها نیازی هم ندارید…

بگذارید از شما سوالی بپرسم: چندبار تا کنون اسیر افسانه “شرایط آرمانی” شده اید؟

بارها شده تمام تواناییتان را در تمرین خرج نکردید فقط به این دلیل که “حسش نبوده…” یا اینکه از تمرین در خشکی گذشته اید چون شب قبل هشت ساعت کاملتان را نخوابیده‌اید. یا اینکه تمرین در یک مجموعه درجه سوم را بهانه ای برای کسب نکردن نتیجه مناسب عنوان کرده‌اید.

چیزی که شاید به آن توجه نکرده اید این است: شرایط آرمانی روشی برای تسکین مااست. وقتی که در بهترین امکانات ورزشی و در شرایطی که اساسا “آرمانی” است تمرین میکنیم، با انگیزه ماندن دشوار است. باید روحیه یک جنگجوی واقعی را در خود زنده کنید تا بدون توجه به شرایط خوب یا بد بهترین خودتان باشید و در روز مسابقه بدرخشید.

 

  • پیشرفتتان را بخش بخش مقایسه کنید

اگر یک نکته برای شنا وجود داشته باشد این است: شنای سرعتی به شکل عجیبی وابسته به تکنیک است.

به دنبال پیشرفتید؟ شنای مورد علاقه تان را با چکش تکه تکه کنید و هر بخش را جداگانه بیازمایید. مهم نیست بخشهای مختلف که شاید در آن خوب نباشید چیست؛ اگر در برگشت زدنها کند هستید، یا در نفس گیری، یا حرکت دست و یا هر بخش دیگری فقط بنویسیدشان و تک به تک به سمتشان حمله کنید. اینکه بتوانید تمام جنبه های شنای خودتان را یکپارچه بهبود ببخشید تقریبا نشدنی است و اگر قادر به انجام این کار هستید من به شما حسودی میکنم. اما اگر شما هم مثل ما هستید بخش های مختلف شنا را بشناسید و اگر بعنوان مثال ضعفتان در پای دلفین برگشت است ۱۵ دقیقه بعد از تمرین روی آن اختصاصی کار کنید و پیشرفتتان را به مرور ببینید. این ۱۵ دقیقه مثال است و هر فرد باید سیر پیشرفتش را خودش و با قابلیت‌های خودش بسنجد.

 

  • برای پیشرفت سریع؛ روی لبه تلاش و مهارت حرکت کنید

خوب بودن در چیزی فوق العاده مسحور کننده است. اینکه بدانیم درکاری به درجه استادی رسیده ایم بینظیر است. اما چقدر طول میکشد که همین حس هم ما را ارضا نکند؟ وقتی چالشی نباشد دیگر چه چیز باقی میماند؟ این موضوع را در بین قهرمانان نام‌آور به کرات میبینید که رسیدن به قهرمانی یک چیز است و ماندن در آن جایگاه چیز دیگری…

برای اینکه همواره بهتر شوید باید پیشرفت توانایی‌ها و چشم انداز موفقیتتان در یک مسیر و با اندکی اختلاف از هم باشد. اگر هدف گذاریتان کوچک باشد آنگاه پیشرفتی نمیکنید. فقط در یک چرخش بی انتها بین استعداد و پیشرفتهای مشخص محدود گیر میکنید. اما اگر روی مرز “باید این قله را هم فتح کنم” بمانید آنگاه میتوانید مستمرا پیشرفت و موفقیت داشته باشید.

 

  • اگر نمیتوانید کاری را آرام و باحوصله انجام دهید پس سریع هم نخواهید توانست

این روزها در شنای جهان حرکت از سمت کمیت به سوی کیفیت است. اما در این بین الکساند پوپوف یک استثنا بود. پوپوف که از او بعنوان بهترین شناگر سرعتی تاریخ نام میبرند توانست دو دو المپیک ۱۹۹۲ و ۱۹۹۶ در ۵۰ و ۱۰۰متر آزاد اول شود و از این حیث رکورددار بود. حال آنکه برخلاف علم روز تمرین نوع شنای این ورزشکار همچنان با تمرکز بر متراژ بالا بود. مربی او همیشه روی تکنیک تاکید ویژه‌ای داشت. برای این منظور هم او مدتهای طولانی که گاها به ۵۰۰۰متر هم میرسید بدون وقفه و در سرعت نه چندان زیاد شنا میکرد. این شنا اصلا بدون فکر و چشم بسته انجام نمیشد. در این کیلومترهای زیاد بود که او به نکات ریز اشکالات تکنیکی‌اش آگاه شد و به مرور رکوردهایش را بهبود بخشید.

Aleksandr Popov

آیا این به معنای آن است که شما هم از فردا بالای ۵کیلومتر شنا در هر وعده تمرینی لحاظ کنید؟ مطمئنا خیر. اما باید به این نکته توجه کنید که در شنا چیزی تحت عنوان متراژ هدر رفته نداریم. پوپوف حتی هنگام گرم یا سرد کردن هم جزئیات سرعت و تکنیکش را حفظ میکرد و از آن یاد میگرفت.

فرض کنیم بخش بخش شنایتان را اصلاح کردید و حالا میتوانید آهسته و باکیفیت آن را پیاده کنید. اکنون آماده‌اید که سرعت را چاشنی کار کنید و شاهد پیشرفتتان باشید.

 

  • تمرین متمرکز = نتایج متمرکز

بارها در مسابقات مختلف شاهد اشتباهاتی از شناگران بوده ایم. وقتی دو متر مانده به لمس دیوار سرشان را بالا می‌آورند، وقتی در استریم لاین دچار لغزش میشوند و وقتی در بخش بندی اکسیژن تا پایان مسابقه اشتباه محاسباتی میکنند همه این اشتباهات، عادتها و یا هرچیز دیگری که اسمشان را میگذارید مدتها قبل از مسابقه در آنها نهادینه شده‌اند.

نحوه فینیش زدن ما در تمرین همان نحوه فینیش زدن در مسابقه است. جوری که در تمرین کم می‌آوریم انرژیمان در مسابقه را هم از دست میدهیم.

خلاصه اش این میشود: شما مسابقه تان را هزاران بار پیش از مسابقه رسمی تمرین میکنید. اگر همیشه به یک نحو آن را تکرار کنید بدنتان به آن حالت عادت میکند و در جریان مسابقه پرفشار نمیتواند جور دیگری واکنش نشان دهد. پس اگر شما هر عادتی از روی تنبلی یا هرچیز دیگر دارید بدانید روز مسابقه همان برایتان مشکل ساز خواهد شد.

 

 

BY OLIVIER POIRIER-LEROY from swimswam

September 01st, 2017

شناگر

 

انتهای پیام

1 نظر در “چطور سریعتر شنا کنیم؟

  1. شاپور گفت:

    تکنیک های لازم برای شنای سرعتی قورباغه لطفابیان فرمایید
    قبلابی نهایت تشکر می نمایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 7 =