سایر اخبار

زندگینامه مایکل فلپس قهرمان المپیکی که از آب می‌ترسید

به طورحتم باور کردنی نیست ‌که پرافتخارترین شناگر تاریخ در دوران کودکی از آب می‌ترسیده اما جالب است بدانیم فلپس در کودکی از بردن سرش زیر آب وحشت داشته است. باهم زندگینامه مایکل فلپس را بخوانیم.

ایرانفینا: مایکل فلپس که در کودکی از آب می‌ترسید، اکنون با فاصله موفق‌ترین شناگر جهان و پرمدال‌ترین ورزشکار  المپیک شناخته شده است. او نه تنها بر این ترس خود غلبه کرد بلکه آن را به یک راه برای رسیدن به موفقیت تبدیل کرده است. همین موضعات باعث شده زندگینامه مایکل فلپس اینقدر خواندنی شود.

او رکوردهای جهانی زیادی دارد. فلپس در ۳۱ سالگی بعد از گرفتن بیست و سومین مدال طلای المپیک، در سال ۲۰۱۶ بازنشسته شد. ظهور ورزشکارانی همچون فلپس در جهان ورزش اتفاق متداولی نیست. مایکل فلپس علاوه بر این که از نظر فنی به بالاترین حد رسیده است، بزرگترین موفقیت‌ها را در زمینه شکستن رکوردها و گرفتن مدال نیز کسب کرده است. البته او بعد از دوران حرفه ای تا مرز خودکشی هم پیش رفت.

فلپس ۳۹ رکورد جهانی دارد که ۲۹ رکورد آن به صورت انفرادی و یازده رکورد آن به صورت گروهی کسب شده است. او تنها شناگری است که این تعداد رکورد دارد. از ۲۳ مدال طلای فلپس، ۱۳ مدال در مسابقات انفرادی  المپیک و ۱۰ مدال در مسابقات گروهی بوده است. جالب است بدانیم فلپس در کودکی از بردن سرش زیر آب وحشت داشته است.

او نه تنها بر این ترس خود غلبه کرد بلکه آن را به یک راه برای رسیدن به موفقیت تبدیل کرده است. او در کودکی مبتلا به اختلال ADHD یا بیش فعالی بوده که تمرکز کردن را برای او غیرممکن می‌کرده است. با این حال فلپس با تلاش زیاد در رشته‌ ورزشی که نیازمند تمرکز بسیار بالایی است، به بالا ترین حد رسیده است.

آن‌چه که در مایکل فلپس بیش از چیزهای دیگر انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تلاش او برای بهتر شدن، رکورد زدن و رساندن ورزش شنا به درجه بالاتر است.

زندگینامه مایکل فلپس

برای بررسی زندگینامه مایکل فلپس ابتدا به کودکی او سفر کنیم. فلپس در مریلند بالتیمور واقع در آمریکا به دنیا آمد. مادر او معلم و پدر او نظامی بودند. مایکل به همراه دو خواهرش از کودکی در رشته شنا فعالیت داشتند. یکی از خواهران او نیز در سال ۱۹۹۶ در تیم شنای المپیک آمریکا حضور داشته است. فلپس در هفت سالگی از بردن سرش زیر آب وحشت داشت.

با این حال در همین سنین او بر ترس خود غلبه می‌کند و در شنای کرال سینه، مهارت خاصی پیدا می‌کند. او از شناگرانی همچون تام مالچو و تام دولان به عنوان الگوهای خود یاد می‌کند.

این دو شناگر در  المپیک ۱۹۹۶ شرکت کردند. باب بومان در زمان کودکی، مربی شنای فلپس بوده است که استعداد این شناگر را کشف می‌کند و به او تمرینات سختی برای رسیدن به تیم‌ ‌ملی می‌دهد. مایکل خیلی زود به تیم‌ ‌ملی راه پیدا می‌کند و در همان سنین نوجوانی، چندین رکورد به نام خود ثبت می‌کند. در سال ۲۰۰۰ فلپس برای اولین بار به المپیک راه پیدا می‌کند.

زمانی که او برای آمریکا به المپیک می‌رود، جوانترین ورزشکار المپیکی آمریکا در ۶۸ سال اخیر بوده است. البته فلپس در سال ۲۰۰۰ موفق به کسب مدال نمی‌شود و در شنای ۲۰۰ متر به مقام پنجم می‌رسد.

زندگینامه مایکل فلپس

 

 

نخستین رکوردشکنی مایکل

مایکل در سال ۲۰۰۱ و در ۱۵ سالگی، در مسابقات قهرمانی جهان موفق به شکستن رکورد ۲۰۰ متر پروانه شده و جوان‌ترین شناگر شناخته می‌شود که این رکورد را در دست گرفته است. بعد از این اتفاق، فلپس در این رشته بیشتر با خود رقابت می‌کند تا دیگران.

او تلاش می‌کند رکوردهای خود را بهبود ببخشد. فلپس در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۰۲ موفق به شکستن رکورد خود می‌شود. در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۰۳ فلپس در ۲۰۰ متر کرال سینه، ۱۰۰ متر پروانه و ۲۰۰ متر آزاد قهرمان می‌شود.

موفقیت‌های شگفت انگیز در المپیک‌ها

در سال ۲۰۰۴ او در انتخابی  المپیک شرکت می‌کند و در هر ۶ رشته شنا موفق به کسب سهمیه می‌شود. او اولین شناگر آمریکایی بوده که در همه رشته‌ها در  المپیک شرکت کرده است. در  المپیک ۲۰۰۴ فلپس ۶ مدال طلا و دو مدال برنز کسب می‌کند و در همان سال دومین شناگر مرد پر مدال تاریخ می‌شود.

زندگینامه مایکل فلپس فلپس بعد از  المپیک آتن به دلیل مصرف الکل و رانندگی در حالت مستی، ۱۸ ماه تحت نظر موسسه اصلاح و تربیت قرار می‌گیرد و ۲۵۰ دلار نیز جریمه می‌شود. در این سال شهرت و پیروزی‌های فلپس زیر سایه این اتفاق، کم‌رنگ می‌شود.

مایکل بعد از آن اتفاق‌ها دوباره وجهه از دست رفته‌اش‌ را با تمرین‌های زیادی و تحصیل در دانشگاه میشیگان در رشته مدیریت ورزشی بهبود می بخشد.

 

اوج موفقیت فلپس در سال ۲۰۰۷ و مسابقات قهرمانی جهان است. او در هفت رشته شنا، هفت مدال طلا کسب می‌کند و در پنج رشته آن رکورد شکنی می‌کند. این عملکرد، بی‌سابقه بوده است. در آن زمان که به نظر می‌رسید همه چیز برای فلپس در عالی‌ترین حالت قرار دارد. او دچار آسیب‌دیدگی‌ از ناحیه مچ دست راست می‌شود که تمرینات سخت او را برای یک سال مختل می‌کند.

او در  المپیک ۲۰۰۸ پکن نیز فوق‌العاده‌ ظاهر می‌شود و در هشت رشته، هشت مدال طلا کسب می‌کند و در هفت رشته رکورد جهانی را جابه‌جا می‌کند.

 

در سال ۲۰۰۹ روند موفقیت فلپس کندتر می‌شود. او در مسابقه ۲۰۰ متر شنای آزاد در سطح ملی مقابل پاول بیدرمن شکست می‌خورد. این اولین بار در چهار سال بوده است که فلپس در یک مسابقه مقام دوم را کسب می‌کند. سال بعد فلپس در مسابقه ۲۰۰ متر انفرادی آمریکا این بار مقابل ریان لوچته شکست می‌خورد.

فلپس در سال ۲۰۱۲ برای المپیک لندن هشت سهمیه کسب می‌کند اما از مسابقه ۲۰۰ متر آزاد، با هدف تمرکز بیشتر بر هفت رشته دیگر انصراف می‌دهد. در این سال صحبت‌های زیادی درباره کاهش کارایی فلپس و از دست دادن توانایی جادویی‌اش بوده است. با این حال او چهار مدال طلا کسب می‌کند و اولین شناگر مردی شناخته می‌شود که در سه المپیک پیاپی در دو رشته مدال طلا گرفته است.

در  المپیک لندن فلپس با ۱۸ مدال طلا و ۲۲ مدال به صورت کلی تبدیل به پرمدال‌ترین ورزشکار تاریخ المپیک می‌شود. در المپیک ۲۰۱۶ نیز فلپس پنج مدال طلا کسب می‌کند که در کل مدال‌های طلای المپیک او را به ۲۳ مدال می‌رساند. او به صورت کلی ۲۸ مدال در  المپیک به دست آورده است.

 

 

فعالیت‌های خیریه

فلپس در سال ۲۰۰۸، موسسه مایکل فلپس را تأسیس می‌کند که تأکید این موسسه بر فعالیت‌های ورزشی و افزایش سلامت است. این موسسه با بودجه یک میلیون دلاری از تبلیغات فلپس برای شرکت Speedo تاسیس می‌شود.

زندگی خصوصی

فلپس در فوریه ۲۰۱۵ نامزدی خود با نیکول جانسن را اعلام می‌کند. نیکول دختر شایسته ایالت کالیفرنیا شناخته شده است. گفته می‌شود آن دو در سال ۲۰۰۹ باهم آشنا شدند و در سال ۲۰۱۲ برای مدتی از هم جدا شدند. بومر فلپس، فرزند مایکل فلپس در روز پنجم می ۲۰۱۶ به دنیا آمده است.

 

زندگینامه مایکل فلپس

زندگینامه مایکل فلپس- مایکل فلپس و مادرش

دانستنی‌های جالب درباره قهرمان شنا

*ماشین مایکل فلپس یک کادیلاک سیاه است.

*‌اسپانسرهای فلپس در زمان فعالیت حرفه‌ای او omege، speedo، AT&T،  Power bar، Visa،   Argent mortgage بودند.

*به مایکل فلپس در شهر زادگاهش لقب «Fins» داده شده است. این کلمه به معنای کفش غواصی است و چون شماره پای فلپس بسیار بزرگ است او را به این نام صدا می‌کنند.

*مایکل فلپس دو خالکوبی بر روی بدنش دارد که یکی از آنها در قسمت راست بدن به شکل حلقه‌های المپیک است و دیگری در قسمت چپ بدنش و حرف M انگلیسی است. M حرف اول میشیگان یعنی دانشگاهی است که فلپس در آن درس خوانده است.

*فلپس چند کتاب نوشته است که مشهورترین آنها NO Limits نام دارد.

 

سرگرمی‌های فلپس

فلپس به ورزش‌های قدیمی آمریکایی از جمله بسیبال و راگبی علاقه دارد. او اوقات فراغت خود را با خانواده‌ و دوستانش می‌گذارند. همچنین بازی‌های کامپیوتری جزو علاقمندی‌های این ورزشکار است.

 

جملات به یادماندنی مایکل فلپس

– شما نمی‌توانید برای چیزی محدودیت بگذارید. هر چقدر بیشتر رویا پردازی کنید بیشتر پیش می‌روید.

– شنا برای من عادی است. آرام هستم. راحتم و از محیطم آگاهی دارم. انگار در خانه‌ام هستم.

– فکر می‌کنم چیزی که به دنبالش هستم، کمک به افراد جدید برای ورزش کردن است. می‌خواهم بچه هایی که از آب می‌ترسند، در استخر راحت باشند.

– هیچ چیز را پیش‌بینی نمی‌کنم اما هیچ چیز غیر ممکن نیست.

– اگر می‌خواهید بهترین باشید، باید کارهایی را انجام بدهید که دیگران نمی‌خواهند انجام بدهند.

– می‌خواهم به گذشته نگاه کنم و بگویم هر کاری می‌توانستم انجام دادم و موفق بودم. نمی‌خواهم بگویم باید این کار یا آن کار را انجام می‌دادم و حسرت بخورم./

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 15 =