اخبار و مقالات, مقالات علمی و آموزشی

8 عامل کاهش دهنده خستگی ورزشکاران

خستگی ورزشکاران باعث کاهش کارایی آن‌ها میشود؛  دلایل زیادی برای خستگی وجود دارد که عدم توجه به تغذیه صحیح و بیش‌تمرینی از مهم‌ترین آن‌هاست.

ایران فینا: اولین عاملی که باعث خستگی ورزشکاران می‌شود تغذیه و عدم توجه به مواد غذایی قبل، هنگام و بعد از ورزش است. دیگر عامل نیز بیش تمرینی است یعنی ورزشکارانی که برای کارایی بیشتر اقدام به ورزش‌های بیش از اندازه می‌کنند و اهمیتی به استراحت نمی‌دهند.

عدم توجه به گرم کردن اولیه نیز باعث گرفتگی عضلات می‌شود و فرد را دچار خستگی زودرس می‌کند. ابتلا به بیماری‌های ویروسی و مشکلات روحی روانی و بیماری‌های تنفسی مثل آسم نیز باعث می‌شود فرد در درازمدت دچار کاهش کارایی شود.

برنامه ناصحیح ورزشی و بی توجهی به استانداردهای تمرینات نیز از دیگر عوامل خستگی است و باید فاصله زمانی تمرینات رعایت شود و در تمرینات نیز براساس اصول کار شود و اگر فصلی کار می‌شود تمرینات آمادگی جسمانی و بعد از آن تمرینات مهارتی هم به درستی انجام شود.

خستگی ورزشکاران

 

همچنین برای توانایی فردی و استقامتی بحث تغذیه نیز در خستگی ورزشکاران بسیار مهم است و ورزشکاران باید به کربوهیدرات‌ها و مواد قندی اهمیت دهند؛ ماده قندی به دو صورت پیچیده و ساده وجود دارد و در قبل و بعد از ورزش افراد باید از قند ساده استفاده کنند تا دچار خستگی نشوند و به مایعات نیز به ویژه در فصل گرما اهمیت دهند.

افراد هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ جسمی باید به حالت اولیه بازگردند و خواب که یک فاکتور مهم در امر ریکاوری است نیز باید رعایت شود و اگر خواب افراد کافی نباشد بحث ریکاوری ناقص خواهد بود.برای ورزشکاران معمولی مصرف ویتامین‌ها توصیه نمی‌شود، اما برای ورزشکاران حرفه‌ای نیاز است که این افراد از مکمل‌ها استفاده کنند./

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 16 =