اخبار و مقالات, مقالات علمی و آموزشی

تبدیل چربی بد به چربی خوب با ورزش

ورزش به خصوص شنا بسیار برای بدن مفید بوده و چربی‌های بد را به چربی‌های خوب تبدیل می‌کند. اما راه تبدیل چربی بد به چربی خوب با ورزش چیست؟

ایرانفینا: محققان به یکی دیگر از فواید ورزش پی بردند. در تحقیقات و مطالعات اخیری که در مرکز دیابت شهر بوستون انجام شد، محققان دریافتند که ورزش چربی سفید (چربی بد) را به چربی قهوه‌ای “چربی خوب” تبدیل می‌کند.

در بدن انسان‌ها دو نوع چربی وجود دارد. ۱- چربی قهوه‌ای (چربی خوب) : این نوع چربی با کالری‌ها می‌سوزد تا گرمای مورد نیاز بدن را تأمین کند. ۲- چربی سفید (چربی بد) : این نوع چربی به دلیل دریافت کالری اضافه ذخیره می‌شود و منبع انرژی است.

کسانی که چربی قهوه‌ای بیشتری دارند لاغرتر هستند و هنگامی که هوا سرد است، بدنشان گرمتر می‌ماند، در حالی که کسانی که چربی سفید بیشتری دارند زندگی ساکن‌تری دارند.

در این مطالعات، محققان دریافتند که موش‌ها و انسان‌هایی که ورزش شدید انجام می‌دهند، بافت‌های چربی سفیدشان به چربی قهوه‌ای تبدیل می‌شود. موش‌ها در این آزمایش‌ها بر روی تردمیل به مدت ۱۱ روز دویدند و انسان‌ها به مدت ۱۲ هفته‌ ورزش دوچرخه انجام دادند. موش‌هایی که چربی قهوه‌ای‌شان افزایش یافت مقاومت قند بدن‌شان بالا رفت و حساسیت انسولین در آنها تا سه ماه افزایش یافت.

مطالعات نشان می‌دهند که ورزش تنها برای ماهیچه‌ها مفید نیست، بلکه بر روی چربی‌ها نیز تاثیرگذار است. این واضح است که کار روی چربی آن‌ را قهوه‌ای‌تر می‌کند و از نظر متابولیک فعال‌تر می‌شود.

مدیر این تحقیقات می‌گوید: ما می‌دانیم که ورزش برایمان مفید است، اما در تحقیقات اخیر نشان داده‌ایم که تغییرات در چربی‌ها نیز واکنشی است که بعد از ورزش ایجاد می‌شود و تاثیرات متابولیک خوبی دارد. چربی‌ سفید در میانه بدن است و چربی بد محسوب می‌شود و باعث دیابت و مقاومت انسولین است. چربی قهوه‌ای ، چربی است که زیرپوست است و تاثیرات متابولیک خوب و مهمی دارد./

 

انتهای پیام

 

 

 

 

مطالب مرتبط

1 نظر در “تبدیل چربی بد به چربی خوب با ورزش

  1. hadi گفت:

    مطلبتون راجبِ چربی های سفید عالی بود ، فقط کاش به مقدار ،زمان ، و نوع فعالییت بدنی در هفته هم یه اشاره های کوچیکی میکردین . بسیار ممنون ???

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 5 =